nedostatak željeza

Nedostatak željeza kod žena

Nedostatak željeza kod žena, poznat i kao anemija uzrokovana nedostatkom željeza, stanje je u kojem žena nema dovoljnu količinu željeza u tijelu. Željezo je ključni mineral koji je potreban za proizvodnju crvenih krvnih stanica, koje su odgovorne za prijenos kisika kroz tijelo. Kada ženi nedostaje dovoljno željeza, njezino tijelo nije u stanju proizvesti dovoljno crvenih krvnih stanica, što dovodi do smanjene opskrbe tkiva i organa kisikom.

To može uzrokovati različite simptome, uključujući umor, slabost, blijedu kožu i poteškoće s koncentracijom. U teškim slučajevima, nedostatak željeza kod žena može dovesti do ozbiljnijih zdravstvenih problema kao što su lupanje srca i bol u prsima. Nedostatak željeza posebno je čest kod žena koje su trudne ili imaju obilne menstruacije.

Također može biti uzrokovan nedostatkom željeza u prehrani ili temeljnim zdravstvenim stanjem kao što je gastrointestinalno krvarenje. Liječenje obično uključuje povećanje unosa željeza putem prehrane ili dodataka prehrani, au težim slučajevima može biti potrebna intravenska terapija željezom.

Prehrana bogata hranom bogatom željezom

  • Crveno meso, perad i riba, izvrsni su izvori hem željeza, oblika željeza koji se najlakše apsorbira.
  • Zeleno lisnato povrće, poput špinata i kelja, koje je bogato ne-hem željezom, kao i vitaminima i mineralima koji podržavaju apsorpciju željeza.
  • Suho voće, kao što su grožđice, marelice i smokve, koje je dobar izvor ne-hem željeza, kao i vlakana i antioksidansa.
  • Mahunarke, poput graha, leće i slanutka, koje su odličan izvor ne-hem željeza, kao i proteina, vlakana i drugih hranjivih tvari.
  • Žitarice i žitarice obogaćene željezom, kao što su obogaćene zobene pahuljice i kruh od cjelovitih žitarica, koje mogu osigurati značajnu količinu ne-hem željeza, kao i druge bitne hranjive tvari.

Uz ove namirnice bogate željezom, žene koje se bore s nedostatkom željeza trebale bi također konzumirati namirnice koje potiču apsorpciju željeza, kao što su:

  • Agrumi, poput naranči, grejpa i limuna, koji su bogati vitaminom C, koji pomaže tijelu da apsorbira ne-hem željezo.
  • Rajčice i drugo povrće, poput paprike, koje je bogato likopenom, antioksidansom koji može poboljšati apsorpciju željeza.
  • Češnjak, luk i drugo povrće koje sadrži spojeve koji mogu povećati sposobnost tijela da apsorbira željezo.
  • Cjelovite žitarice, poput kvinoje i smeđe riže, koje su bogate vlaknima i drugim nutrijentima koji podržavaju apsorpciju željeza.

Sve u svemu, dobro zaokružena prehrana koja uključuje raznovrsnu hranu bogatu željezom, kao i hranu koja podržava apsorpciju željeza, može pomoći ženi koja se bori s nedostatkom željeza da poboljša razinu željeza i održi svoje zdravlje.

Životni stil i nedostatak željeza

Važno je da žena koja pati od nedostatka željeza uvede određene životne navike kako bi poboljšala svoje stanje i spriječila daljnji nedostatak. Neke od ovih navika uključuju:

  • Uravnotežena prehrana: ključno je u prehranu uključiti hranu bogatu željezom, poput nemasnog crvenog mesa, peradi, ribe, graha, leće, špinata i obogaćenih žitarica. Također se preporučuje izbjegavanje hrane i pića koji ometaju apsorpciju željeza, poput kave i čaja.
  • Uzimanje dodataka željeza: ako liječnik preporuči uzimanje dodataka željeza može pomoći u povećanju razine željeza u tijelu. Važno je uzimati dodatke kako je propisano i izbjegavati ih na prazan želudac kako biste spriječili gastrointestinalne tegobe.
  • Unos dovoljne količine vitamina C: Vitamin C pomaže poboljšati apsorpciju željeza u tijelu, stoga je važno u prehranu uključiti namirnice bogate vitaminom C, poput citrusa, jagoda i paprike.
  • Izbjegavanje alkohola: Konzumacija alkohola može ometati apsorpciju željeza i treba je ograničiti ili u potpunosti izbjegavati.
  • Izbjegavanje gubitka krvi: Žene s obilnim menstruacijama mogu biti izložene većem riziku od nedostatka željeza, stoga je važno razgovarati o tome s liječnikom i poduzeti korake za smanjenje gubitka krvi, poput korištenja kontracepcije ili drugih metoda za reguliranje mjesečnice.
  • Redovita tjelovježba: Redovita tjelesna aktivnost može pomoći u poboljšanju cjelokupnog zdravlja i povećati sposobnost tijela da apsorbira i iskoristi željezo.
  • Upravljanje stresom: Kronični stres može utjecati na sposobnost tijela da apsorbira i iskoristi željezo, stoga je važno kontrolirati stres tehnikama opuštanja, poput dubokog disanja ili meditacije.

Uvođenjem ovih životnih navika, žena s nedostatkom željeza može poboljšati svoje stanje i spriječiti daljnji nedostatak. Važno je konzultirati se s pružateljem zdravstvenih usluga za personalizirane savjete i smjernice.

Fotografija: Megan Forbes